رزومه چیست؟ و چرا باید رزومه داشته باشیم | موسسه رزومه نویس

به بیان ساده، رزومه انگلیسی یک سند یک تا دو صفحه ای است که مهارت ها و توانایی های یک کارجو را برای مشاغلی که به آن ها علاقه مند هستند نشان می دهد. در واقع، رزومه به نوعی یک ابزار بازاریابی است که جویندگان کار از آن برای انتقال ارزش خود به کارفرمایان استفاده می کنند.

چه کسی به رزومه نیاز دارد؟

چنانچه برای یک موقعیت شغلی در سازمانی درخواست می دهید که به فرم های درخواست استاندارد و دست نویس متکی نیست، پس باید رزومه خود را ارسال کنید. شرکت هایی که نیاز به رزومه حرفه ای دارند، در آگهی های شغلی خود این خواسته را بیان می کنند و آن هایی که نیازی به رزومه ندارند، از شما می خواهند که یک درخواست شغل را پر کنید. اما ارسال یک رزومه تایپ شده و مدون همراه با فرم درخواست، ایده خوبی است؛ به خصوص اگر خواندن دست خطتان دشوار است.

هدف از رزومه چیست؟

هدف از رزومه، معرفی خود به کارفرمایان، ارائه مدارک تحصیلی و تضمین قابلیت هاست. هدف از نوشتن رزومه نمایش تجربیات، تحصیلات و مهارت های شما در قالبی استاندارد شده است که خواندن آن برای استخدام کنندگان آسان باشد.

رزومه و نامه پوششی (Cover Letter)

داشتن رزومه قطعاً ضروری است؛ بدون داشتن رزومه، نمی توانید انتظار داشته باشید که به یک مصاحبه شغلی دعوت شوید. اما رزومه معمولاً همراه با نامه پوششی ارسال می شود. خوب، چه تفاوتی بین این دو وجود دارد؟

  • رزومه یک نمای کلی از تجربه کاری شماست؛ اما نامه پوششی، مهارت ها و دستاوردهای شما را در قالب یک نامه نشان می دهد.
  • رزومه ها، کار را آسان کرده و در طول یک مصاحبه شغلی نقطه مرجعی برای استخدام کننده هستند. نامه های پوششی، به جزئیات بیشتری در مورد یک سمت شغلی خاص می پردازند.

سی وی (CV ) و رزومه: تفاوت چیست؟

تفاوت اصلی بین یک رزومه و یک سی وی (CV) در اختصار و تفصیل بودن آن هاست؛ در حالی که هر دو برای درخواست شغل استفاده می شوند، اما تفاوت هایی دارند.

اکثر رزومه ها در ایالات متحده مبتنی بر مهارت هستند: آن ها اسناد بازاریابی شخصی هستند که برای نمایش مهارت ها، دستاوردهای قابل توجه و تجربه کاری به بهترین نحو در نظر گرفته شده است.

سی وی ها در ایالات متحده که برای مشاغل آکادمیک، تحقیقات علمی و حوزه های پزشکی ارسال می شود مبتنی بر اعتبار است و فهرستی جامع (و اغلب طولانی) از تحصیلات، گواهینامه ها، تجربه تحقیقاتی و عضویت های حرفه ای ارائه می دهد.

نکات ساده پیرامون قالب بندی رزومه:

  • حاشیه های یک اینچی را در هر سوی صفحه تنظیم کنید.
  • فاصله خطوط را 1 یا 1.15 در نظر بگیرید.
  • از فونت خوانا با شماره 11 یا 12 برای رزومه استفاده کنید.
  • اطلاعات تماس خود را در سربرگ رزومه بنویسید.
  • دسترسی به بخش های رزومه را آسان سازید.
  • تجارب خود را به صورت متمایز (با بولت) توصیف کنید.
  • به منظور حفظ تعادل، فضای سفید کافی قرار دهید.

مواردی که باید در رزومه گنجانده شود:

اطلاعات تماس: نام، شماره تلفن، آدرس ایمیل، و ابزارهای اختیاری مرتبط با رسانه های اجتماعی، مانند نمایه لینکدین  در بیشتر موارد، نیازی به درج آدرس نیست.

  • نمایه: خلاصه ای کوتاه از مهارت ها و افتخارآمیزترین دستاوردها؛ این امر رزومه شما را در صدر قرار می دهد و به عنوان بیوگرافی شغلیتان عمل می کند.
  • تجربه کاری: عامل اصلی که باید در رزومه کاری ذکر شود؛ شما باید تاریخچه ای از سوابق شغلیتان را بیان کنید؛ از جمله عناوین شغلی، نام شرکت، وظایف و سال‌های تصدی.
  • تحصیلات: نام مدرسه، مدارک تحصیلی، رشته/رشته تحصیلی و به صورت اختیاری-معدل هر مقطع.
  • مهارت ها: مهارت های مرتبط با شغل که ممکن است برای کارفرمای آینده شما ارزشمند باشد. بخش های مهارت های کلیدی که به خوبی مدون شده اند، می توانند شانس شما را برای دریافت سمت شغلی افزایش دهند. همیشه مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت را در نظر بگیرید، و به خاطر داشته باشید که طبق یک مطالعه، 76 درصد از استخدام‌کنندگان دو نوع مهارت جدا از یکدیگر را ترجیح می‌دهند.

موارد زیر برای درج در رزومه را در نظر بگیرید:

  1. گواهینامه ها و مجوزها
  2. زبان ها
  3. جوایز و افتخارات
  4. کار داوطلبانه
  5. سرگرمی ها و علایق
  6. کنفرانس ها
  7. کتاب ها و مقالات منتشر شده
  8. پروژه های انجام داده شده
  9. سابقه کار آزاد

سخن آخر

رزومه ها نوعی ابزار پروموت و بازاریابی شما برای کارفرمایان محسوب میشود و هرچه رزومه شما با اهداف، نیازها و انتظارات کارفرما نزدیکتر باشد احتمال حضور شما در مصاحبه استخدامی نیز بالاتر خواهد رفت. رزومه نویسی یک تکنیک تخصصی است که میتوانید در مقاله نحوه نوشتن رزومه انگلیسی با بسیاری از این تکنیکها آشنا شوید. چنانچه سوالات و مشکلاتی در رابطه با رزومه خود دارید میتوانید اینجا کامنت بگذارید تا در اسرع وقت پاسخگو باشیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط